Bakgrunden till SEO
Idag när man pratar om SEO och SEO Optimering så är det oftast synonymt med Google. Anledningen hänger ihop med Googles fantastiska andel om nästan 90% bland sökningar online. Behöver du svar på din fråga så är det med säkerhet Google du beger dig till. Det allra viktigaste att förstå med SEO är att dels tar det tid (månader till år) innan du rankar väl på de nyckelord du vill ranka. Det sker alltså inte över en natt.
Det man sedan behöver förstå är att det idag inte är så enkelt som att bara inkludera de sökord du vill synas på. Det gör alla dina konkurrenter också. Gamla goda "<meta name="keywords"> taggen skrotades mer eller mindre samma dag som Google startade. Den fungerar inte för rankning på nyckelord idag och har inte gjort det sedan AltaVista-tiden på 90-talet. Google är mer sofistikerat än så och förlitar sig på en labyrint av parametrar för att avgöra om just din sida är värd att ranka över någon annans. Jag tänker att vi går igenom de allra viktigaste parametrarna för att ranka så högt som möjligt.
Content och Backlinks är Viktigast
Först ut och det allra viktigaste är bra content, alltså textinnehållet och det du skriver om. När du söker på Google så letar du efter något eller söker svar på något. Hela Googles affärsidé bygger på att matcha en förfrågan med rätt svar. Om det som dyker upp i sökförslagen när du söker efter något inte är vad du letar efter, då klickar du vidare. Materialet var inte relevant och drar inte uppmärksamheten till sig.
Textinnehållet spelar alltså stor roll för att ranka väl på google. Om ditt textmaterial ger svar på sökarens fråga så är materialet relevant och kommer dra besökare till sig. Nästa pussel är då baklänkar och vad är baklänkar? Allt eftersom tiden går kommer sidor och textmaterial som matchar sökförfrågningar dra till sig intresse genom att besökare väljer att länka till materialet från andra sidor. Ponera att du bloggar om hur man tar hand om en katt och finner jättebra material om detta på en veterinärsida. Du länkar dit från din blogg för att tipsa om guiden. Veterinärsidan med guiden till hur man tar hand om en katt får fler baklänkar och materialet blir mer och mer relevant för de som söker efter guider om att ta hand om katter.
Google använder baklänkar som en nyckelparameter för att avgöra vilket material som är värt att ranka. Ju fler sidor som länkar till veterinärsidans guide om hur man tar hand om katter. Desto högre kommer den sidan ranka. Den blir mer och mer relevant för sökningar om hur man tar hand om katter ju fler som länkar till den. Det är lite som mun till mun metoden inom marknadsföring. Om du är stadens grymmaste plåtslagare så pratar alla om dig och rekommenderar dig till andra. Likaså är det med sidor och content på nätet. Ju fler som pratar om dig (baklänkar till dit material) ju relevantare och intressantare borde det vara och förtjänar en högre placering i sökresultaten.
SEO Optimering kommer in i bilden
Sett ur veterinärklinikens ögon så behöver de fler besökare till sin webbsida för att på så vis få in potentiella kunder. De anlitar därför en webbyrå som kan SEO optimering. Genom analyser på sökfraser och nyckelord så märker man att hela 500 sökningar görs på sökfrasen "hur tar man hand om en katt" varje månad. Webbyrån hjälper veterinärkliniken att ta fram content med rubriken "Hur Tar Man Man Hand om en Katt: En Guide i 5 Steg". Textmaterialet anpassas med fler likvärdiga sökfraser som berör samma ämne och guiden komponeras och publiceras på veterinärklinikens hemsida.
Några kattägare som bloggar om kattlivet kontaktas också för att se om de frivilligt vill länka till sidan mot att en av veterinärerna gästar i bloggen och berättar om hur man tar hand om katter. Sagt och gjort så får veterinärklinikens guide några baklänkar på direkten och en bra grund är lagd. Kattägare runt om i landet som nu använder sökfrasen ovan börjar strömma in till veterinärklinikens guide. Kattägare hör av sig till veterinärkliniken och använder gärna kliniken i framtiden när katten inte mår så bra, de verkar ju kunna vad de pratar om trots allt enligt guiden.
Det här är givetvis ett fantasiscenario men kärnan är mer eller mindre densamma för verkliga scenarion och hur man jobbar med SEO optimering.