En besökare på företagets hemsida är en potentiell kund. I den här artikeln utforskar vi en vanlig brist som förekommer på många företag och deras hemsidor som ökar risken för att besökare helt enkelt lämnar hemsidan och inte återvänder. Den här bristen är mer allvarlig än andra och hur man åtgärdar den kan vara olika svårt - vi reder ut hur man kan göra. Medens du läser den här artikeln kan du fundera på vad värdet av en tappad kund är för ditt företag?

Du Tappar Besökare...

Hallå där - då är det dags för en till viktig artikel så vi hoppar på ämnet direkt. Vi börjar med intressant statistik! I dagsläget använder ungefär 3 av 5 besökare på ditt företags hemsida mobiltelefon, oavsett bransch, tid på dygnet eller tycke för koriander eller inte. Skämt åsido. Men det här är jätteviktigt att förstå när du väljer att synas på internet. Företagets webbsida MÅSTE vara mobilanpassad. När vi nu tittar närmare på statistiken så visar det sig nämligen att av den här stora gruppen besökare som är mobilanvändare, så lämnar 8 av 10 besökare din hemsida om den inte är responsiv.

Jag upprepar

mer än hälften av dina besökare på din hemsida använder idag mobil, av dessa mer än häften besökare så lämnar 8 av 10 din webbsida, mer eller mindre direkt om den inte är responsiv. Jag hoppas du som företagare får kalla kårar längs med ryggraden nu när du läser detta och inser hur viktigt det är att hemsida är responsiv och mobilanpassad.

Okej Jag har kårar! - Hur Ser Man om Hemsidan är Mobilanpassad?

Det här är enkelt - om din hemsida ser exakt lika dan ut på mobilen som när du tittar på hemsidan i en dator med fullstor skärm - då är den inte mobilanpassad. Med all sannolikhet behöver du börja peka, dra och zooma med fingrarna fram och tillbaka frenetiskt på mobilens skärm likt en konståkare under OS för att ta dig fram på hemsidan. Det blir alltså ingen bra användarupplevelse för din besökare och denne tröttnar rätt snart och tar inte ditt företag eller din hemsida på allvar. Istället söker sig besökaren vidare till någon av dina konkurrenter för ett bättre mottagande och du missar en potentiell kund. Vad kostar den här missade kunden ditt företag? Ta en funderare på det!

Här har du en hemsida öppnad i min dators webbläsare - se nästa bild men i mobilen

Här är samma hemsida - utan mobilanpassning i min mobil - allt blir väldigt litet och svårnavigerat.

Hur Gör Man Hemsidan Mobilanpassad?

Det här är elefanten i rummet. Du har kanske insett att webbsidan till ditt företag inte är mobilanpassad och hur går du tillväga nu? Det finns tre huvudmetoder för att göra din sajt mobilanpassad varav en är billigare och två är betydligt dyrare men har olika ändamål beroende på vad ditt syfte med webbsidan är. Vi börjar med den billigaste som berör nästan alla webbsidor.

Här är tidigare hemsida - nu mobilanpassad. Läsbarheten och användarupplevelsen förbättrad avsevärt.

#1 Gör din befintliga hemsida responsiv - billigare

Det absolut vanligaste och billigaste sättet att göra din hemsida mobilanpassad är att göra den responsiv. Med det menas att hemsidans grund skapas utifrån storleken på en normal datorskärm såsom vi alla surfade runt på webbsidor för några år sedan. Justeringar genomförs sedan i hemsidans kod som gör att sidstrukturen och storleken på innehållet i hemsidan anpassar sig automatiskt beroende på hur stor skärmen som du använder är när du läser hemsidan. På så vis om du besöker en hemsida med din dator ser du en variant, besöker du sedan med din läsplatta så ser du en annan variant och en tredje när du besöker med din mobil. Det är fortfarande samma text, innehåll och hemsida. Men den justerar sig själv automatiskt beroende på storlek på skärmen.

När vi skapar hemsidor åt kunder arbetar vi främst med det responsiva arbetssättet eftersom det blir billigare för dig och det enklaste sättet att komma igång med. Alla hemsidor vi skapar gör vi mobilanpassade och responsiva redan från start.

#2 Skapa separat subdomän för mobiler - dyrt

När din hemsida blir väldigt stor, som exempelvis en större webshop så kan den mobilanpassade versionen av hemsidan skapas som en egen fristående variant av sidan på en egen subdomän. Vad är en subdomän? När du besöker en hemsida så knappar du oftast in "www." innan domännamnet. "www" är subdomänen som du besöker, själva sidan med andra ord. Vill man göra en mobilanpassad hemsida på en annan subdomän så kan den heta t.ex. "m." eller "mobil." följt av domännamnet. Servern som tar emot förfrågan från din mobil känner av att det är en mobil och slussar dig vidare till den mobilanpassade subdomänen.

Fördelarna med att skapa en hemsida som en fristående sida med subdomän är att du får en tydligare "appkänsla" på din hemsida och du behöver inte oroa dig för att skiftet mellan större skärm till den mindre på telefon sker knackigt eller dåligt. Du kan också enklare skapa mobilspecifika komponenter på sajten som inte stör din ursprungliga sida. Du får nämligen två separata kodbaser att bygga på.

Här kommer ju då den stora nackdelen. Du skapar nämligen en helt ny kodbas för den mobilanpassade hemsidan vilket skapar merjobb och projektet blir dyrare eftersom du behöver göra samma sida på nytt i en annan skepnad. Det finns också en sökoptimeringsaspekt i det hela att separata kodbaser med liknande innehåll kan försämra dina chanser till bra rankning hos sökotorleverantörerna, såsom Google eller Bing.

#3 Skapa en app för iPhone och Android - riktigt dyrt

Det sista alternativet är att skapa en riktig "native" app för de specifika mobilleverantörerna. Alltså en app för iPhone och en för ex. Android. Det här är det dyraste alternativet och din hemsida blir som ett fristående program anpassat för respektive mobiltillverkare. Som du säkert redan förstår så är det här något som passar mer in på en tjänst snarare än en hemsida som ska förmedla information och sälja en tjänst eller produkt.

Kan Jag Göra Min Nuvarande Hemsida Mobilanpassad?

Allt är möjligt - men att gå in i en befintligt kodbas och börja justera om den så att webbsidan blir mobilanpassad är ett stökigt ingrepp som bäddar för mer fel än lösningar på problemet. Det allra bästa är helt enkelt att göra om sajten från grunden för det mest troliga är att det är precis just det som du behöver ändå. Kostnadsskillnaden mellan att göra om en befintlig sida och skapa en helt ny och fräsch sida med attraktiv design och mobilanpassning som säljer dina tjänster på ett bättre sätt än innan är liten.

BONUS - Viktigt och Veta med Mobilanpassad Hemsida och Tjänsteföretag Inom Bygg, Restaurang m.m.

Du och din andra halva sitter kring middagsbordet och funderar på och bygga altan till våren. Ni blir exalterade, en sak leder till en annan och altanen ska bli verklighet där och då. Du fattar tag i närmaste metod för att leta efter snickare som bygger altaner - du öppnar gula sidorna-katalogen och börjar bläddra..... nej vänta!

Du gör som ungefär nästan varenda människa idag gör. Du fattar tag i mobilen och snabbt är du inne på Google och söker "bygga altan" eller kanske "snickare i <min stad>". De snickare som dyker upp på förstasidan är de som troligen fångar upp den här potentiella familjen som vill bygga altan.

Så här ser många människors vardag ut och oftast är mobilen närmast till hand för att söka reda på eller lösa vardagsproblem som de har. Driver du företag inom hantverksyrken eller restaurang har du extremt stor vinning i att ha tydliga och säljande mobilanpassade hemsidor då många av era kunder hittar till er på resande fot eller mitt under pågående problem. Vattenröret i källaren springer läck - snabbt in och sök på rörmokare i din stad. Klick in på första bästa tilltalande rörmokare och problemet är löst. Det här är en extremt viktig säljkanal och allt för många företag inom dessa tjänstesektorer underskattar sina hemsidor eller rent av bortprioriterar dem helt.

Sammanfattning

Det absolut vanligaste och billigaste sättet att göra din hemsida mobilanpassad är att göra den responsiv

Oavsett hur du vill eller inte så är en av nycklarna till framgång för företag idag att ha en tydlig och säljande mobilanpassad hemsida. Går du i tankarna att uppdatera designen på din hemsida, eller helt enkelt skapa en om du inte redan har det - var noggrann med att välja en webbyrå som ser till dina kunders bästa. Din hemsida ska vara en permanent reklampelare som snabbt och effektivt fångar upp dina kunder och löser deras problem och behov. Allt för ofta hittar man en webbyrå som bygger en hemsida billigt och sedan står du där med något som varken säljer eller fungerar i längden. Tänk så här - Vad kostar inte ett par annonser i lokaltidningen för några veckors annonsering? Sen är det över och du har skjutit väldigt brett dessutom. Du kanske får in ett par kunder och betalat tiotusentals kronor. Är det värt pengarna?

Vore det inte bättre då anlita en webbyrå till företaget som redan från första byggklossen skapar en hemsida för att fånga upp potentiella kunder som redan letar efter dig och din lösning på deras problem? Helt fantastiskt - och den gör detta dygnet runt året om som en maskin ungefär. Då är nog kostnaden för en professionellt skapad hemsida ett minne blott när du kan börja anställa en till snickare eller rörmokare och ta företaget till nästa nivå.

Tack för mig,
Johan

Länksamling

Se exempelsidan som inte är responsiv

Se exempelsidan som är responsiv och mobilanpassad