COVID-19 står för dörren och håller oss hemma. Här hittar du tips på 4 verktyg för att underlätta att jobba hemifrån och fortsätta hålla produktiviteten igång och kontakten med dina kollegor.

Skype - video och röstsamtal

Skype har du säkert hört talas om sedan innan. Du kanske till och med har använt det? Skype är helt gratis att ladda hem och använda för att ringa röstsamtal till andra Skype-användare. Du kan också använda mobil- eller webbkamera för att se den du pratar med. Bjud in flera kollegor i konversationen och arbeta alla tillsammans. Skype kan också användas för att ringa till fasta telefoner men då mot en avgift. Läs närmare på Skypes webbsida.

Teamviewer - fjärråtkomst till kollegans dator

Teamviewer är ett kraftfullt verktyg som också är gratis för "personligt" bruk där du och din kollega kan ansluta till varandras datorer och få fjärråtkomst till den. Du ser det kollegan ser på sin dator. Du kan också klicka runt och göra saker på kollegans dator som om att du hade den framför dig. Detta är särskilt produktivt när du behöver visa något för kollegan på dennes dator som annars kan vara invecklat över telefon. Har du nya kollegor som precis börjat använda ett nytt system så är detta superbra för att kunna introducera kollegan i systemet. Du kan guida och klicka runt precis som om du stod bakom axeln på kollegan.

Dropbox - dela filer och dokument med kollegorna

Dropbox är ett säkert lagringsutrymme i molnet där du kan förvara företagets dokument och filer. Din Dropbox kan sedan delas med andra kollegor för att möjliggöra delning av företagets filer och dokument som ni behöver arbeta med gemensamt. Givetvis har du email och liknande för att dela enstaka dokument. Men arbetar ni med en större samling filer kan det vara mer rimligt att använda Dropbox istället. Det finns en gratisvariant av DB med lagring upp till 2Gb som räcker långt om ni arbetar med vanliga dokument och filer. Arbetar ni med foton och videoklipp som kräver större kapacitet så finns betalda varianter av DropBox.

Trello - öka och spåra effektiviteten

Trello gör det enklare och effektivare för dig att öka arbetsgruppens produktivitet genom att olika projekt och "att göra"-uppgifter kan läggas upp i Trello. Dina kollegor kan sedan ange hur de ligger till med uppgiften. Du får snabbt en samlad bild över hur det går med alla projekt och uppgifter i arbetslaget. Det blir också enklare för dina kollegor att få en bild över hur kollegorna ligger till. Vilka är färdiga med sina uppgifter och vilka halkar efter och kanske behöver extra hjälp. Trello är perfekt för att få en övergripande uppfattning om hur alla uppgifter ligger till.

Håll er hemma ni som kan, var försiktiga och ta hand om er!

//Johan